Fremmedsprog giver mange fordele til din indkøbsafdeling

Hvis du taler et andet sprog, kan du bedre kommunikere med dine kontakter, og spare penge

De fleste europæiske virksomheder har fra tid til anden, kontakt med personer i udlandet. Ofte er der tale om producenter i udlandet der tilbyder gunstige priser på råstoffer og varer, samt leverandører og speditører der er placeret i udlandet, der er med til at gøre din forretning til en succes. En stor del af eksport-/importaftaler foregår oftest på engelsk. På grund af globaliseringen, er det dog ofte en stor fordel af kunne tale andre sprog end engelsk. Hvis det ikke er muligt for virksomheden, dvs. omkostningsset, at have medarbejdere ansat der taler forskellige sprog, kan man anvende et professionelt oversættelsesbureau, der efter behov kan afdække flere sprog.

 

Ti ugers fuldtidsstudie som minimum

Afhængig af sværhedsgraden og kendskabet til sproget, kræver en voksen person, et otte til ti ugers fuldtidsstudie til at lære et nyt europæisk fremmedsprog at kende, med efterfølgende praktisk erfaring.

En anden ting er, at E-learning inden for fremmedsprog har udviklet sig enormt inden for de senere år. Det betyder, at man kan tage et selvstudie via utallige apps, hvormed medarbejderen også kan bruge deres fritid til at lære sproget, via deres tablet, laptop eller mobiltelefon. Nogle gange tilbydes der også undervisning med videokonferencer, hvor indfødte talere vil undervise medarbejderen. I modsætning til en klasseindlæring er denne form for undervisning meget fleksibel - dog kræver den en del disciplin fra den person der skal lære sproget.

 

Ved at investere i fremmedsprog, kan man drage fordel af internationale kontakter

Ved at have andre fremmedsprog internt i virksomheden, foruden engelsk, vil skabe potentiale og åbne op for andre markeder. Da indlæring og bevarelse af færdigheder inden for fremmedsprog kræver en stor investering og indsats, kan det oftest bedst betale sig for virksomheder der ønsker at komme ind på et bestemt marked, eller som allerede befinder sig på dette marked, og ønsker at opnå yderligere fordele.

 

Konklusion:

  • Engelsk er uden tvivl det største sprog inden for virksomhedshandler.
  • Det er særligt mindre virksomheder der kan drage fordel af kendskab til fremmedsprog.
  • Engelsk, russisk, fransk, spansk, kinesisk og arabisk er de vigtigste handelssprog.
  • Der kræves minimum et ti ugers fuldtidsstudie, eller et tre års deltidsstudie, for at lære et nyt sprog.
  • Hvert sprog skal anvendes og øves i flere timer om ugen.