I Rusland, som i de fleste lande rundt omkring i verden, har salget inden for onlinehandel udviklet sig betydeligt hurtigere end forventet, på grund af Corona. Siden marts 2020 har mange brancher med onlinetilbud oplevet hurtig vækst, og de store supermarkeder med levering har også haft gavn af folks selvisolering. Andre brancher, såsom onlinebutikker til mode, møbler eller kosmetik samt tilbud om e-læring og telemedicin rapporterer også om støt voksende salg.
I en global sammenligning ligger e-handelsandelen i Rusland med 10 procent ikke langt efter USA med 14 procent, men sammenlignet med Kina med 30 procent, er der et betydeligt vækstpotentiale for det russiske onlinemarked. Andelen af internetbrugere i alderen 16 år og over er steget i landet i de seneste år, fra 70 % (2016) til 75 % (2018) til imponerende 81 % i 2020, og mere end 69 % af brugerne surfer ikke kun på nettet, men handler også online. Den russiske befolknings internetaffinitet udvikler sig primært i mobilsektoren, fordi mobiltrafikken i landet er betydeligt større end adgangen til websteder fra desktops. Shopping-apps bliver mere og mere populære, fordi de på lang sigt forkorter og forenkler shopping efter en engangsregistrering, og dermed sikrer en bekvem handelsoplevelse.
Tilgangsmuligheder til den russiske onlinehandel
Åbning af nye markeder for dine egne produkter og tjenester er blevet meget lettere for alle markedsdeltagerne, takket være internettet. Afhængigt af destinationslandet er der dog forskellige regler og muligheder, der skal afvejes nøje mod hinanden. Tiderne er meget gunstige for adgangen til den russiske onlinehandel, og der er to meget forskellige tilgange at vælge imellem:
Direkte markedsindgang i Rusland:
Store online postordrevirksomheder som wildberries.ru, det russiske Amazon og andre platforme til sælgere, har allerede etableret sig i Rusland. Det kommercielle tilbud af tøj, teknologi, elektronik, sko og andre almindelige genstande på disse platforme kan kun ske gennem en separat juridisk enhed i Rusland, hvilket betyder, at en omfattende tilpasning af onlinebutikken til russisk lovgivning er nødvendig.
Forsendelse fra udlandet:
En anden mulighed for at komme ind på den russiske onlinehandel, er baseret på forsendelse fra udlandet. Grænse-onlinehandel foregår ved at sende varer til russiske kunder med post eller levering. Fordelen ved denne metode ligger i den enkle logistik, fordi der hverken er import af varer eller en separat lageroperation, og der ikke er behov for en juridisk person på stedet. Derudover er der ingen certificering af varer, hvis de er beregnet til kundernes eget brug. Denne variant af markedsindgangen til Rusland kan realiseres mere omkostningseffektivt og hurtigere. Imidlertid har købere også en tendens til at undgå forsendelse fra udlandet, da det tager længere tid.
Russisk indhold gør adgangen lettere
Et par engelske ordforråd er teoretisk nok til at købe et bestemt produkt online. Potentielle kunder føler sig imidlertid meget bedre adresseret, hvis en butik er tilgængelig på deres modersmål. Normalt stiger købsstemningen mærkbart, når al information er let at forstå, og denne service øger sandsynligheden for langsigtet kundeloyalitet. Oversættelser og andre sprogtjenester på russisk udføres af nøje udvalgte og erfarne indfødte professionelle, der vælges individuelt til hvert projekt. Vi arbejder sammen med professionelle fra forskellige brancher, og giver dig med glæde den bedste oversætter, så din start i onlinehandlen i Rusland, kan blive en succes.
Tilføj ny kommentar