Tyskland er et eksportland. Det er ingen nyhed. I 2017 købte andre stater varer ind i Tyskland til en samlet værdi af 1,3 billioner euro. Men hvad er det helt nøjagtigt, tyske virksomheder har så stor succes med at sælge? Og ad hvilke kanaler? Og til hvem?
Handelspartnere
Tysklands vigtigste handelspartnere er USA, Frankrig og Kina efterfulgt af en række europæiske nabolande. Alt i alt udgør den tyske handel med de ti vigtigste handelspartnere næsten 60 procent af den samlede eksport.
USA 111,53
Frankrig 105,21
Kina 86,19
Holland 85,89
Storbritannien 84,36
Italien 65,56
Østrig 62,56
Polen 59,54
Schweiz 54,01
Belgien 44,27
Eksport i mia. euro
Kilde: Statistisches Bundesamt, 2018
En tur over grænsen
68 procent af alle tyske eksportforretninger bliver i Europa. Men Asiens og Amerikas andel vokser.
Europa 68 %
Asien 17 %
Amerika 13 %
Afrika 2 %
Australien og Oceanien 1 %
Kilde: Statistisches Bundesamt
Biler til hele verden
Hver tredje tyske personbil bliver solgt til Kina. Motorkøretøjer og underleverandørdele er på en ubestridt førsteplads blandt eksportsucceserne. Men medikamenter og fødevarer – for eksempel mere end 800.000 tons chokolade årligt – afsættes også i store mængder til udlandet.
Motorkøretøjer og motorkøretøjsdele 234,4
Maskiner 183,6
Kemiske produkter 114,7
Databehandlingsudstyr, eletriske og optiske produkter 110,5
Elektrisk udstyr 83,0
Farmaceutiske og lignende produkter 75,9
Angivelser i milliarder euro
Kilde: Statistisches Bundesamt, 2018
Mange firmaer, små summer
Over to tredjedele af de tyske eksportører er små og mellemstore virksomheder, også selv om deres andel i den samlede eksport er forholdsvis lille.
Tolv biler i minuttet
For at tydeliggøre, hvor stor en mængde varer der føres ud af landet, hjælper det at se på et kort tidsrum. Pr. minut eksporterer det tyske erhvervsliv:
12 biler
360 motorer
840 tandbørster
2.800 kontaktlinser
8.700 flasker øl
308.700 skruer
Kilde: Kyto GmbH
Mest på landevejen, store værdier i luften
Over halvdelen af varerne (55,2 %) transporteres af lastbiler til de pågældende bestemmelseslande, efterfulgt af containerskibsfart (19,5 %). Tungt gods eller råstoffer transporteres tit via rørledning (7,4 %), jernbane (6,5 %) eller på indre vandveje (5,8 %). Værdifulde ting bliver fløjet.
Tilføj ny kommentar