Oversættelse og transcreation: forskellen

Oversættelse og transcreation forskellen

Oversættelse og transcreation er to metoder til at oversætte indhold fra et kildesprog til et målsprog. Begge metoder er kendetegnet ved specifikke træk, der opfylder forskellige formål. Her er et overblik over de væsentlige forskelle mellem oversættelse og transcreation.

 

Oversættelse

Oversættelsen består af implementering af tekst eller lydindhold. Oversætteren begrænser sig til at oversætte ordene og ignorerer generelt de grafiske elementer, der er indeholdt i originalen, der skal oversættes.

Oversættelsen løser derfor vigtige udfordringer forbundet med internationaliseringen af ​​et produkt eller en forretningsaktivitet.

 

Transcreation

En transcreation kombinerer en oversættelse og skabelse. Det er en kreativ proces, der går længere end blot at oversætte teksten. Transcreatoren redesigner indholdet ved at tilpasse det til mållandet i kulturen, formidle budskabet, følelserne og indflydelsen, som kildeteksten påtænker. Her er det hovedsageligt reklame- og marketingindhold til promovering af et produkt, der er tilpasset målgruppens specifikke skikke. F.eks. markedsføres et produkt anderledes i USA end for eksempel i Storbritannien, Thailand, Brasilien eller Algeriet.

En forkert udført transcreation kan dermed være en hindring for en vellykket markedsføring af et produkt, og blokere adgangen til det internationale marked.

 

Hovedforskellene mellem oversættelse og transcreation

 

Formål

Hovedformålet med oversættelsen er at gøre det muligt at forstå indholdet, og undgå sproglige og kulturelle uoverensstemmelser. Formålet med transcreation er på den anden side at bevare den hensigt og de følelser, der formidles med det originale budskab, og på samme tid tilpasse det til behovene og skikkene i de respektive kulturelle områder, hos kunderne i mållandet.

 

Arbejdsmetode

Mens oversættelsen er begrænset til teksten, tager transcreation alle grafiske elementer i skabelonen i betragtning: det visuelle design, typografien, formateringen, farverne, det grafiske diagram, designet i sin helhed osv. Hver af disse aspekter skal tages i betragtning og tilpasses mållandet og dets skikke, kulturområdet, målgruppens forbrugsvaner osv.

 

Skabeloner

Transcreation anvendes primært til forretnings- og reklamemedier: Sloganer, produktnavne, film- og reklameplakater osv.

Oversættelsen omfatter igen en bredere vifte af indhold og brancher: litterære værker, forretningsdokumenter, specialoversættelser (videnskabelig, juridisk, teknisk ...).

 

De påkrævede kvalifikationer

Transcreatoren skal først og fremmest være kendetegnet ved kreativitet og solid kompetence inden for markedsføring. De skal kende og forstå ethvert aspekt af målsproget og kildesproget, og desuden have en omfattende viden om kulturen i mållandene til transcreation.

Foruden en kulturel viden, kræver en oversættelse primært et højt forståelsesniveau af kilde- og målsproget, samt omfattende erfaring inden for en bestemt branche, for eksempel i tilfælde af fagoversættelser.

 

Tilføj ny kommentar